فروش اینترنتی نرم افزار

  • تاریخ : ۲۵ام تیر ۱۳۹۷

گلوتن چیست و چرا برخی افراد به آن حساسیت دارند؟شاید برخی از افراد نام گلوتن را نشنیده باشند. گلوتن نام کلی برای پروتئین های موجود در گندم، چاودار و جو است.

فروش اینترنتی نرم افزار– گلوتن به مواد غذایی کمک می کند تا شکل خود را حفظ کرده و به عنوان یک ماده  چسبنده، اجزاء مواد غذایی را در کنار هم  نگه داشته و حفظ می کند. گلوتن، در بسیاری از انواع غذاها یافت می شود، حتی در مواد غذایی که انتظار نمی رود. لیست مواد غذایی گلوتن دار را با هم مرور می کنیم.

مواد غذایی دارای ترکیبات خاص و مختلفی هستند که برای سلامت بدن انسان بسیار مفید هستند. همه ما از مصرف انواع مواد غذایی لذت می بریم زیرا علاوه بر رفع گرسنگی و احساسی مطبوع، انواع ویتامین و پروتئین بدن تامین شده و سلامت کلی حفظ می شود.

برخی از مواد غذایی هستند که حاوی موادی مغذی و قوی برای اثر بخشی بیشتر هستند و برخی مواد تشکیل دهنده هم ممکن است در برخی از افراد، حساسیت و واکنش ایجاد کند. به همین دلیل، لازم است که از ماهیت مواد غذایی اطلاعات کافی داشته باشیم.

گلوتن در مواد زیر یافت می شود:

  • نان
  • محصولات پخته شده
  • سوپ ها
  • ماکارونی
  • غلات
  • سس ها
  • مالت (آرد ذرت، شیر و  آرد شیرینی پزی، عصاره مالت، شربت مالت، طعم مالت، سرکه مالت)
  • رنگ خوراکی
  • مخمر ابجو
  • نان چاودار

گلوتن، می تواند تنوع غذایی را افزایش دهد و مزایای تغذیه ای بالایی دارد. اما برخی از افراد نسبت به این ماده حساسیت داشته و مجبور هستند از مصرف نان، برنج  و سایر موادی که در آن ها وجود دارد، خودداری کنند.

افرادی که به گلوتن حساسیت دارند با مصرف جو، نان، گندم و دیگر محصولات گلوتن دار، دچار مشکل می شوند.

این مشکل ممکن است به علت یک یا چند عامل دیگر، از جمله عدم تحمل به افزایش فیبر، عدم تحمل گلوتن و یا پاسخ سیستم ایمنی به پروتئین جو، ناشی از این ماده است. .

لیست مواد غذایی گلوتن دار

عدم تحمل گلوتن، شامل ناتوانی بدن در هضم پروتئین گلوتن موجود در گندم و سایر دانه های دیگر است. عدم تحمل گلوتن  می تواند از حساسیت ملایم به گلوتن تا بیماری سلیاک کامل باشد.

به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، حدود ۱ مورد از هر ۱۳۳نفر ممکن است دچار بیماری سلیاک باشند. این بیماری، شامل نوعی اختلال شدید ناشی از مصرف گلوتن است که منجر به آسیب  روده کوچک می شود.

گلوتن در برنج

گلوتن علاوه بر گندم، جو و برخی دانه ها، در برنج هم یافت می شود. افرادی که به این ماده حساسیت دارند نمی توانند برنج مصرف کنند و این مشکل می تواند برای آن ها بسیار سخت و آزار دهنده باشد. این افراد با مصرف برنج دچار اختلالات گوارشی و روده شده و  احساس ناراحتی می کنند.

به همین دلیل، به جای مصرف برنج و دیگر محصولات گلوتن دار، لازم است تا مواد غذایی دیگری را جایگزین کرده و از رژیم غذایی مناسب پیروی کنند.

آبکش-کردن-برنج

افراد حساس به گلوتن موجود در برنج به دلیل بیماری خود ایمنی، نمی توانند مواد مغذی موجود در برنج را جذب کرده و در  گوارش و هضم آن دچار مشکل می شوند.

این ماده موجود در برنج سبب آسان سازی جذب زنجیره پروتئینی برنج شده و افرادی که به این ماده حساسیتی ندارند می توانند به راحتی برنج و محصولات گلوتن دار دیگری را مصرف کنند.

لیست مواد غذایی گلوتن دار

مطالب پیشنهادی

این ماده تنها در گندم وجود ندارد بلکه مواد دیگری هم حاوی این ماده هستند که عبارتند از:

گلوتن همچنین ممکن است به عنوان یک عنصر در مواد زیر هم یافت شود:

  • مالت جو
  • سوپ مرغ
  • سرکه مالت
  • برخی از سس های سالاد
  • همبرگر
  • سس سویا
  • ادویه و ادویه مخلوط
  • رشته فرنگی
  • ادویه جات

آیا کنجد گلوتن دارد؟

کنجد یکی دیگر از موادی است که حاوی این ماده است. از کنجد معمولا در پخت نان ها و یا دیگر مصارف پخت و پز استفاده می کنند. نان های کنجد دار حاوی گلوتن بیشتری هستند و بنابراین افراد حساس به گلوتن، باید در مصرف آن احتیاط کنند.

روغن کنجد

طرز تهیه نان بدون گلوتن

افرادی که به این ماده حساسیت دارند می توانند از نان های بدون گلوتن استفاده کنند تا از مصرف نان محروم نشوند. البته دستور نان بدون گلوتن کمی با نان معمولی متفاوت بوده و شما به راحتی در خانه می توانید آن را تهیه کنید.

مواد لازم:

  • شکر ۱۵۰ گرم
  • آرد ذرت  ۱۰۰ گرم
  • وانیل به میزان لازم
  • ۲ عدد تخم مرغ

 پیش از استفاده از وانیل مطمئن شوید که وانیل، حاوی ترکیبات گلوتن دار نباشد. در صورتی که وانیل حاوی گلوتن باشد می توانید به جای وانیل از پوست لیمو ترش رنده شده استفاده کنید.

نانروش تهیه:

ابتدا شکر و سفیده تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و کاملا هم می زنیم. سپس، آرد ذرت را در دو بخش به آن اضافه کرده و باز هم، مخلوط می کنیم. پس از اینکه مخلوط آماده شد، می توانید آن را درون قالبی ریخته و در فر با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

اجازه دهید ۱۵ دقیقه در فر بماند و سپس می توانید  قالب را از فر خارج کنید.

نان بدون گلوتن، شما آماده است و شما می توانید با خیال راحت آن را مصرف کنید.

آدامس بدون گلوتن

برخی از آدامس های بدون گلوتن و بدون شکر در بازار موجود است که برای افرادی که به این ماده حساسیت دارند بسیار مناسب هستند.

فروش اینترنتی نرم افزار– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: www.healthline.com

گلوتن در چه موادی است؟

۵ (۱۰۰%) ۱ رای